Den som letar efter något på Internet har ofta kort om tid, är rastlös och kräsen. Den startsida, eller presentation i träfflista på sökmotor, som inte slår an rätt ton direkt, ratar man.
Kan man på startsidan slå an rätt ton direkt och servera det besökaren förväntar sig så behöver inte besökaren leta eller välja en gång till. För många val (mer än 3-5) på startsidan kan göra besökaren förvirrad. Det är bättre direkt servera det vi vet målgruppen söker.
Sedan finns det ju den typ av besökare som har gott om tid eller går systematiskt tillväga och gärna vill ha översikt direkt. Den typen av besökare får också sitt behov tillfredsställt genom att ett klick på en minimerad ”Meny” visar hela menyn, som också fungerar som en sajtkarta.
”Lotsande samtal” och hög ”servicenivå”
Vi vill att besökaren ska gå in på ett visst ställe på sajten och följa en tänkt väg genom sajten utan att för den skull känna sig tvingad att göra det. Jämför med, att när du besöker IKEA så lotsas du genom varuhuset via en ”väg” som IKEA har valt att du ska gå. Hur ”vägen är dragen” genom varuhuset är baserat på både, vad, hur och när, IKEA vill att vi som besökare ska exponeras för något, och vad studier av IKEAs kunders upplevelser och köpbeteende visar. Man vill maximera försäljningen utan att besökaren känner sig tvingad till något.
Presentera informationen på sajten så att varje avdelning/ produktpresentation ”suffleras” av relaterad information och kontaktinformation till ”rätt” person ifall besökaren har frågor. Med en sådan interaktionsdesign kommer besökaren uppleva att relevant information ”serveras” på rätt sätt vid rätt tillfälle och behöver man hjälp så finns den snabbt och enkelt tillhands.
Vanligt vs Nytänkande
Står ert företag för bl.a. nytänkande och innovation kan valet att välja ett lite annorlunda sätt att möta besökaren på hemsidan också upplevas positivt, piggt, enkelt och vaket.
” - Vad skönt, lätt och enkelt det känns att komma till den här sajten. Den pratar direkt till mig, jag känner igen mig och sajten relaterar till de frågeställningar jag har”, detta ska besökaren gärna känna direkt. För många synliga val i en meny motverkar den upplevelsen.
Verktyg för säljare
En sajten av denna typ liknar kanske mer en PPT-presentation än en traditionell hemsida. Vi har skapat vägar genom sajten, det finns en början och ett slut, det finns bläddringspilar och sidnummer i nederkant. Säljarna kommer kunna demonstrera med sajten, den blir ett komplement eller kanske till och med kan ersätta PPT-presentationerna.
Vill du att vi ska skapa "lotsande säljsamtal" på er sajt?
Odd Klofsten
Internetstrateg,
med fokus på försäljning och marknadsföring.
+46 70 225 72 43
odd.klofsten@oddmarketing.se
No comments:
Post a Comment