Optimal närvaro på Internet är en mix av webbplatser, e-mail, webbannonsering och sökbarhet som stödjer företagets försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter och är tillgängliga via både datorer och telefoner.
För att få maximal nytta av sin närvaro på Internet, kan det underlätta om man ser de olika delarna samt förstår hur de fungerar och samverkar.
1.Webbplatsen tillgänglig i både dator och mobiltelefon
Använd olika kombinationer av webbplatser för att uppnå syftet med företagets digitala kommunikation. Kombinera kampanjsajter med företagssidor eller en e-shop med eller utan koppling till affärssystemet eller återförsäljarstöd. I det fall själva leveransen/konsumtionen av tjänsten sker online, kan i vissa fall en asp-lösning vara lämplig.
Surfa med mobiltelefonen
Gör er webbplats, delar av er webbplats eller någon digital tjänst tillgänglig via mobiltelefon, t ex en kort företagspresentation eller Frågor & Svar.
2. Sökbarhet
För att snabbt och enkelt hitta webbplatsen på internet bör man bland annat:
a) Analysera vad målgruppen använder för begrepp och nyckelord för att söka information inom företagets verksamhetsområde.
b) Göra en grundläggande metataggning av webbplatsernas start- och undersidor.
c) Registrera webbplatserna i relevanta sökmotorer och kataloger. Både digitalaoch tryckta varianter, t ex Eniro med eniro.se.
3. Registrera domänamn
Registrera flera relevanta domännamn som associeras med verksamhetsområdet för att differentierat möta olika målgrupper och segment. Relevanta domännamn påverkar också sökbarheten i sökmotorerna. Söker målgruppen efter t ex vingmuttrar, är det klokt att registrera en domän som innehåller ordet vingmutter.
NIC-SE står för driften av det nationella registret för .SE. Vid registrering av domännamn under .se måste man anlita ett av NIC-SE:s ombud.
4.Webbannonsering
På Internet finns det många sätt att annonsera. För att avgränsa och tydliggöra skillnaden mellan sökbarhet och webbannonsering, kan man säga att 2a-c ovan är ”sökbarhet” och att ”köpa sökord” på en sökmotor är att annonsera.
5. E-mailkommunikation - Sidfot, direktlänkar, nyhetsbrev och eDM.
a) Sidfoten i ett mail, är en bra bärare av budskap. Se till att ha kontaktinformation i sidfoten. Gärna med logga och telefonnummer först, följt av e-mailadress och webbsida och övriga uppgifter. Använd en enhetligt sidfot för alla anställda.
b) I mailet kan man med fördel länka direkt till rätt avdelning på en webbplats genom direktlänkar, tex http://www.f%c3%b6retagsnamn.se/tj%C3%A4nstnr3.
c) E-mailutskick, eDM, är ett bra komplement till DM och kan ibland med fördel ersätta traditionella utskick.
6. SMS,MMS mm
SMS och MMs kan användas för att kommunicera både text, bild, ljud eller film samt bära information för att genomföra betalningar t ex betalsättet Premium-SMS.
No comments:
Post a Comment